Формування навичок самообслуговування спрямовано на розвиток основних навичок, необхідних для самостійного та незалежного життя в суспільстві адже необхідно допомогти дитині подолати труднощі розвитку, засвоїти побутові та соціальні навички, позбутися почуття ізольованості, повністю або частково інтегруватися в життя суспільства.
Навчаючи дитину, потрібно прищеплювати їй вміння виконувати дії в певній послідовності, які треба виконати під час одягання, роздягання, миття рук, вмивання. Наприклад: правильно вмиватися (закотити рукава, відкрити кран, змочити руки водою, намилити руки милом, потерти долоні, змити мило водою, закрити кран, витерти руки насухо рушничком).
Пізніше застосовуються різні прилади для тренування таких тонких рухів, як розстібання та застібання ґудзиків (спочатку великих, а потім дрібних), зашнуровування чобітків, зав`язування шнурків, застібання різних застібок (гачків, кнопок, тощо), які після закріплення в іграх на ляльці переносяться на саму дитину.
У формуванні навичок самообслуговування важливу роль грають графомоторні навички: дитині занніх років життя варто розвивати дрібну моторику, вчити малювати, писати, проводити з нею заняття зорового аналізу.
Чим більше у дитини буде навичок, тим простіше їй адаптуватися в суспільстві; оволодіння навичками самообслуговування робить дитину більш незалежною в домашньому, шкільному та громадському середовищі, що дуже важливо для соціальної адаптації дитини.

