Програма “Нуміком”
З 2014 року у Сумському обласному центрі комплексної реабілітації дітей та осіб з інвалідністю діти мають змогу займатися за новітньою Великобританською програмою «Нумікон», що сповідує мультисенсорний підхід до математики, а структурований матеріал розроблений так, щоб стимулювати дітей до візуального сприйняття чисел і розуміння взаємин між ними, де вони практикуються формувати числа «руками і очима». Система вправ “Нумікон” сприяє розвитку тактильного дотику, образного мислення, навичок конструювання, формуванню механічного і кількісного рахунку, допомагає наочно засвоїти додавання і віднімання, а яскравий метеріал стимулює до активних дій, утримуючи увагу на завданнях.
Діти з інвалідністю складають з шаблонів різноманітні споруди і конструкції, грають в ігри, при цьому як «очі», так і «руки» допомагають зрозуміти, як різні числа співвідносяться один з одним. Крім того, в процесі таких занять формуються яскраві образи, які можуть стати допомогою для дитини, що має труднощі в засвоєнні елементарної математики.
PЕСSE
Навчання, виховання, соціальна реабілітація дітей з обмеженими можливостями передбачає, зокрема, формування і розвиток в них навичок спілкування з однолітками та дорослими, оскільки спілкування є для дитини важливим джерелом самопізнання та пізнання світу, засобом засвоєння норм і правил соціальної взаємодії . Проте є діти, які з тих чи інших причин не можуть опанувати словесну мову. Тяжкі рухові та мовленнєві порушення, знижений інтелект, розлади аутичного спектру утруднюють або взагалі унеможливлюють використання такими дітьми вербальних засобів спілкування. Їхня мова, часто незрозуміла навіть для найближчих родичів, характеризується, в кращому випадку, наявністю лише окремих голосових реакцій. Через відсутність мови такі діти зазнають додаткових утруднень у соціальній адаптації та встановленні міжособистісних стосунків. Але ці проблеми не є непереборними. Навчити дитину висловлювати свої бажання й почуття, будувати взаємини як з рідними, так і зі сторонніми людьми можливо за допомогою спеціальних технологій, які протягом більше, ніж 30 років успішно застосовуються в країнах Західної Європи та Північної, США. Однією з таких технологій є система альтернативної комунікації (АК), основу якої складають невербальні засоби спілкування.
На сьогодні, найбільш поширеними та вживаними системами допоміжної альтернативної комунікації (Alternative Augmentative Communication – AAC) в світі для зазначеної категорії осіб є комунікативна система обміну картинками (Picture Exchange Communication System – PECS), комунікативні дошки Makaton (назва жестово-символьної системи комунікації), а також різноманітні комунікативні пристрої з синтезаторами мовлення. Комунікативна система обміну картинками (Picture Exchange Communication System – PECS) – форма допоміжної альтернативної комунікації. Використовується як допоміжний засіб для комунікації у дітей з аутизмом та іншими порушеннями розвитку. PECS використовується особами різних вікових категорій, від дошкільників до дорослих, що мають мовленнєво-комунікативні, когнітивні та моторні труднощі. Комунікативна система обміну картинками розроблена 1985 року американцями Andy Bondy та Lori Frost із залученням педагогів, соціальних працівників та членів родин як допоміжний засіб навчання ініціювати соціальну взаємодію для дітей і дорослих з аутизмом та іншими комунікативними труднощами.
PECS швидко набула визнання і поширення світом саме через компонент ініціації комунікації. Її застосування не вимагає складних та (або) дорогих матеріалів, оскільки використовуються друковані символьні, фотографічні, мальовані картки. PECS розпочинається з навчання дитини віддавати педагогові (партнерові по комунікації) картку із зображенням бажаного предмета, а, натомість отримувати сам предмет, який і є винагородою. Після засвоєння кроку спонтанного обміну картинки на бажаний предмет, PECS навчає розрізняти символи та конструювати прості речення. Пізніше дитина оволодіє навичками застосовувати PECS для відповідей на запитання та коментаріїв. Комунікативні дошки – набори візуальних зображень – фотографій, символів, слів, фраз (або їх поєднання), що організовані по темах. Ці дошки можуть бути різного розміру й формату, з різним лексичним змістом, в залежності від виду діяльності та ситуації, де вона використовується. Вибір і впорядкування символів на дошці відбувається таким чином, щоб мотивувати учня до спілкування та сприяти покращенню функціональної комунікації. Вихованці можуть використовувати комунікативну дошку як статичний дисплей, з якого зручно вибирати зображення й конструювати з них повідомлення.
Основні переваги використання системи PECS:
- це програма яка дозволяє швидко придбати базові функціональні навички комунікації;
- за допомогою даної системи можна якнайшвидше навчити дитину проявляти ініціативу і спонтанно промовляти слова, аніж за допомогою навчання найменування предметів, вокальної імітації;
- за допомогою PECS спілкування дитини з оточуючими людьми стає більш доступним, і таким чином, стає можливим узагальнення набутих вербальних навичок.
ЩО ТАКЕ KUMON В ЧОМУ “ФІШКА”?
KUMON – це японська методика розвитку навичок, які зазвичай повинні бути сформовані у дитини до школи. У рамках цієї методики діти вчаться тримати олівець, проводити лінії, вирізати, клеїти, писати цифри і букви.
Завдання починаються з найдоступніших і найпростіших, що, безумовно, зацікавлює дитину, і поступово ускладнюються до дійсно важких. Але коли дитина доходить до останніх сторіночок, вона, непомітно для себе, вже здобуває всі необхідні знання, уміння і навички, які дозволять їй впоратися з найскладнішими завданнями.
У дитини, що займається по методиці Kumon :
- розвиваються мислення, увага, пам’ять, дрібна моторика рук;
виховуються посидючість, самодисципліна, прагнення до систематичних занять, віра у власні сили; - формуються навички вирізання, малювання, письма і рахунку.
У Kumon пропонуються ігрові завдання, завдяки яким дитина починає розуміти, що займатися, – це цікаво і весело. Кожне завдання – це закінчений сюжет або навіть іграшка. Наприклад, треба намалювати ведмежаті доріжку, по якій він зможе вибратися з темного лісу або розрізати по лінії спіраль, щоб вийшла змійка.
KUMON – це не лише механічне відпрацювання навички. Ці завдання привчають дитину до самостійності. Але не забувайте, що дітей треба обов’язково хвалити. Коли ви хвалите дітей, це підвищує їх самооцінку, вони починають вірити у свої сили, а самі заняття викликають у них тільки позитивні емоції. Вони самі хочуть займатися щодня. А це дуже важливо – адже так у дитини ще і виробляється корисна звичка до занять.
МОНТЕССОРІ ТЕРАПІЯ
Враховуючи сензетивні періоди розвитку дитини, робота вчителя – реабілітолога була спрямована на сенсорну інтеграцію (діти віком від 1 до 5 років) та формування академічних навичок (діти від 5 до 10 років) дітей з інвалідністю. В ході педагогічної роботи значна увага приділяєтьсь індивідуальним та диференційованим заняттям, що пов’язано з віковими та психофізичними можливостями дітей.
За програмою Монтессорі, робота з дітьми з інвалідністю спрямовується на розвиток зорового сприйняття, запам’ятовування та практичного виділення пов’язаних з уявленням про колір, форму, величину предметів, їх кількість та розташування в оточуючому середовищі. Під час занять по формуванню академічних знань, умінь і навичок для дітей з інвалідністю, віком від 5 до 10 років, робота спрямовується на корекцію та розвиток розумових здібностей: засвоєння навичок рахунку, грамоти та читання, на розвиток логічного мислення, розвиток та корекцію концентрації, стійкості та об’єму уваги. У зв’язку з тим, що значна кількість дітей з інвалідністю не відвідують навчальні заклади даний напрямок роботи позитивно впливає на організацію життя у соціумі, сприяє адаптації дитини у повсякденному житті.
НЕЗВИЧАЙНА ТЕХНІКА РЕАБІЛІТАЦІЇ
Пісочна терапія (дослівно – пісочна гра) – незвичайна техніка аналітичного процесу, під час якої дитина будує власний світ в мініатюрі з піску і невеликих фігурок. Дитина виражає на піску те, що спонтанно виникає протягом заняття. Піскотерапія показана для дітей з психосоматичними захворюваннями, з підвищеною тривожністю, страхами, з неврозами, з мовленнєвими порушеннями. У ході творчої гри з піском активізуються самозцілюючі резерви дитячої психіки, які виявляються за певних умов у процесі терапії. Символи і образи, що виникають під час ігор на піску, глибокодіагностичні і дозволяють спеціалісту вибудовувати індивідуальну програму корекції. Пісок поглинає негативну психічну енергію дитини, стабілізує її емоційний стан і гармонізує психоемоційне самопочуття. Програма занять враховує усі сторони розвитку дитини: інтелектуальну, фізичну, емоційну та соціальну.
За допомогою піскотерапії вирішуються корекційні завдання: удосконалення координації рухів, дрібної моторики, орієнтації у просторі; стимуляція вербальної і невербальної активності у процесі гри, формування навичок позитивної комунікації; розвиток сенсорно-перцептивної сфери дитини, зокрема тактильно-кінестептичної чутливості.