Ліплення дає дивовижну можливість моделювати світ і своє уявлення про нього в просторово-пластичних образах. Кожна дитина може створити свій власний маленький пластиліновий світ, але як справжній. Дитина не тільки бачить те, що створила, але й відчуває його через свої руки. Саме пальці рук є основним інструментом у ліпленні. Тому рівень уміння дітей залежить саме від володіння власними руками, а не пензликом, олівцем, або ножицями. Діти Центру добре володіють своїми рученятами та технікою малювання пластиліном. Саме ці умілі рученята створили на групових заняттях з рельєфного ліплення яскравий пластиліновий «Календар природи» (4 пори роки) для дітей відділення денного догляду.
Заняття з художньо – рельєфного ліплення, є важливим засобом всебічного розвитку дітей з інвалідністю та комплексно впливають на їх розвиток. А саме:
- підвищують сенсорну чутливість (сприяють тонкому сприйняттю форми, фактури, кольору, об’єму, пластики);
- розвивають уяву, просторове мислення, загальну ручну вмілість, дрібну моторику; синхронізують роботу обох рук;
- формують вміння планувати роботу по реалізації задуму;
- вчать дітей передбачати результат та досягати його, при необхідності вносити корективи.
Але найголовнішим є те, що займаючись ліпленням, дитина розвивається всебічно – вона вчиться бачити, відчувати, оцінювати та створювати соціально значимі красиві речі.
Художньо–рельєфне ліплення одне з найулюбленіших занять дітей, на яких, зокрема, творчого самовираження, у дитини також розвивається гнучкість та рухомість пальців, точність та координацію рухів, що сприяє розвитку мови, формують та розвивають навички ручної праці.
Заняття з ліплення проходять з дітьми молодшого віку в ігровій формі під музичний супровід і при цьому обов’язкове використання пальчикових ігор та словникового матеріалу. Такі заняття впливають на особливості розвитку особистості дитини, його пізнавальній сфері і діяльності, тому вони дуже корисні всім дітям.
Пластилін – це універсальний дидактичний матеріал, який володіє різними властивостями (колір, м’якість, гнучкість), а крім того ще дозволяє дітям ним маніпулювати: розминати; відщипувати; притискати; розплющувати; качати коловими і прямими рухами; скочувати; розкочувати; розмазувати.
У роботі з використанням пластиліну обов’язково беруть участь обидві руки , при цьому дитина прикладає певне фізичне зусилля, у неї формується пропріоцептивні відчуття та почуття координації.
Реабілітаційно-корекційна робота з дітьми на заняттях пластилінографії ведеться в три етапи:
1. На підготовчому етапі діти освоюють елементарні практичні прийоми роботи з пластиліном: розминати пластилін; відщипувати; притискати; розплющувати; качати коловими і прямими рухами; скочувати; розкочувати; розмазувати. У дітей формується правильна постановка пальців, прийом відщипування маленького шматочка пластиліну від цілого шматка, формується вміння скочувати кульки та валики, натискати, вдавлювати, розмазувати пластилін подушечками пальців, працювати на обмеженій поверхні.
2. На другому етапі (основному) діти знайомляться з пластиліном, як з художнім матеріалом. У них формується вміння розмазувати пластилін, зафарбовуючи контур всередині малюнку, працювати не виходячи за його контури, освоюють прийом вливання одного кольору в інший, шляхом змішування двох або кількох кольорів для отримання нових відтінків. Також в роботу включаються допоміжні інструменти: стеки, палички, трубочки, кришечки, качалки та ін. В процесі таких занять у дітей поступово з’являються навички перекладання з руки в руку стеки, що в подальшому створює платформу для формування досвіду правильно тримати ложку, олівець.
3. На третьому етапі, у дітей формується вміння планувати свою роботу, самостійно вирішувати завдання, вибирати малюнок для роботи та необхідні кольори. Також у дітей формується ставлення до результатів своєї діяльності.
Пластилінографія є комбінацією психотерапевтичної та психологічної корекції, заснованої на синтезі мистецтва і творчості, суть якої полягає в оздоровленні психоемоційного самопочуття з метою впливу на емоційний стан дитини, розслаблення її та стимулювання до комунікації.
Зробимо життя красивішим за допомогою дивовижної техніки «декупаж»
Техніка декупаж — це техніка декорування предметів за допомогою вирізаних мотивів паперових серветок та іншої поліграфії, наклеювання їх на поверхню, що декорується, це можуть бути предмети зі скла, дерева картону та інше.
З метою соціальної адаптації, розширення кругозору та підвищення самооцінки дітей, у майстерні з художнього-рельєфного ліплення у Центрі проводяться заняття з цієї техніки, де діти знайомляться з видами декупажу, технікою виконання, інструментами та матеріалами необхідними для роботи. Не зважаючи на складність діагнозів дітей, які відвідують майстерню, ця техніка не вимагає уміння професійно малювати, але при цьому добре розвиває уяву дітей, дрібну моторику рук, зорово-рухову координацію, коригує сенсорні еталони, розвиває естетичний смак і творчі здібності дітей, розвиває образне мислення, художній смак, розкриває творчий потенціал дітей, самостійність, виховує любов до прекрасного.
Важливим є те що отримані практичні навички діти використовують в домашніх умовах, самостійно створюючи свої шедеври. Постійно на заняттях з художньо-рельєфного ліплення у Центрі реабілітації дітьми виготовляються вироби до календарних свят у техніці декупаж. Готовими виробами, виконаними в техніці декупаж, можна прикрашати інтер’єр власного житла. Такі роботи є приємним подарунком рідним та близьким до свят. Найголовніше те, що вони є унікальні, виконані власноруч, до них вкладено душу.