Кераміка(Глинотерапія)

IMG_8012

На базі Сумського обласного центру комплексної  реабілітації для дітей  та осіб з  інвалідністю функціонує дві керамічні майстерні: у Сумському відділенні та у відділенні замішаного типу цілодобового перебування с. Рибці. Обидві обладнані найсучаснішими муфельними пічами, що сприяє  завершеності процесу виготовлення виробів із глини.

Один з найулюбленіших видів роботи у дітей – це виготовлення площинних виробів за допомогою шаблона, за звичай вирізаного із картону.

IMG_8015Для цього готуємо глину та розкочуємо в пласт товщиною 0,5 см.

Щоб утворити пласт: шматок глини кладемо на серветку із тканини, придавлюємо долоньками та розтягуємо пальчиками, накриваємо другою такою ж серветкою із тканини, та розкочуємо качалкою.

На етапі розкочування  качалкою:  велика користь полягає в тому, що наша долонь має активні точки, процес натискання, відпускання дорівнює масажу долоньки.

Слідуючий етап: ми з дитиною прикладаємо шаблон на пласт, та вирізаємо стеком обводячи по контуру. Знімаємо залишки глини, перекладаємо на дощечку для декорування.

Декоруємо: налепом дрібних елементів (кульок, ковбасок, квіточок, спіральок); способом штампування; продряпування; розписом фарбами (після обпалу у муфельній печі).

  IMG_8018 Найчастіше використовуємо з дітками комбінований  варіант декору, де присутні і елементи дрібного налепу і продряпування. Саме при виготовленні елементів декору розташуванні чи комбінуванні у певному порядку розкривається творчій потенціал дитини, здатність мислити, уявляти, фантазувати.

Помітила, що всі діти прагнуть до самостійності і найменший результат одержаний самостійними діями дитину окриляє вдвічі, та надає бажання творити ще більше, ще краще.

Глинотерапія являється одним із різновидів арт-терапії. Це ефективний спосіб реабілітації, що має в своїй основі роботу з пластичними матеріалами (глиною). Глинотерапію використовують як реабілітаційний засіб для корекції та розвитку координації рухів дітей із функціональними обмеженнями опорно-рухового апарату та дітей з розумовою відсталістю, для корекції страхів та контролювання емоцій дітей з психофізичними вадами.

  . 

Глинотерапія надає великі можливості для вирішення конкретних корекційних завдань, до числа яких входять:

  • розвиток дрібної та грубої моторики;
  • сенсорна стимуляція;
  • формування зорово-просторових уявлень;
  • розвиток творчих здібностей.

DSC_0898

 Виготовлення виробів з глини сприяє:

  • розвитку інтелекту;
  • мотивації активної участі в соціально-культурному просторі;
  • підвищенню самооцінки;
  • оволодінню навичками професійної майстерності. 

 

 

   Глинотерапія – це проективна методика, яка допомагає актуалізувати на символічному рівні динаміку внутрішнього світу людини. Глина передає характер і емоції людини. Вимішування глини дозволяє подумати, осмислити, вибрати, прийняти рішення. Процес вимішування глини носить терапевтичний характер. Виліпити з глини свій стан або проблему, ідею або рух, а потім споглядати продукт своєї творчості – все це реально.

 Глина – чудовий матеріал для ігор і дитячої творчості. Вона м’яка, волога, пластична – приємна для роботи, благотворно впливає на шкіру дитини. Глина – самий доступний матеріал і найбезпечніший в будь-якому віці. Як природний матеріал вона володіє унікальними ресурсними можливостями для виявлення сенсорних відчуттів, а сенсорно згармонізований організм спокійніше, впевненіше і успішніше розвивається. Цей вид творчості – найбільш наочний з усіх видів мистецтва і дозволяє спостерігати за станом дитини.    Лікування глиною не має протипоказань, підходить для дітей з різними нозологіями будь-якого віку. Діти, які роздратовані, при роботі з глиною можуть різними способами дати вихід своєму роздратуванню. Ті особи, які відчувають почуття невпевненості і страху можуть знайти відчуття контролю і володіння собою завдяки роботі з глиною. Діти, які відчувають необхідність в поліпшенні самооцінки, отримують надзвичайне відчуття в процесі використання глини.

Для дітей з порушенням опорно-рухового апарату робота з глиною – це удосконалення координації рухів, розвиток дрібної та грубої моторики, максимальна активність обох рук, розвиток і зміцнення пальців.

 Для аутистів, неспокійних дітей контакт з глиною дає заспокійливий ефект. Глина є сорбентом негативних емоцій, способом самовираження.

 DSC_0867 З глини може ліпити кожен. Будь-яка дитина може скачати кульку або «ковбаску», розплющити її пальцями, а потім з’єднати все це, створивши скульптуру. Вже з 3 річного віку діти здатні засвоювати різні способи ліплення з глини та з інтересом ліплять нескладні вироби. На реабілітаційних заняттях з  глинотерапії частіше всього використовують ручне ліплення, під час якого з підготовленої маси розкочують пласт, застосовуючи форми, роблять виріб. Незалежно від способу формування всі вироби висушують і випалюють. Для випалювання виробів використовується муфельна піч, яка  захищає вироби, які випалюються чи нагріваються, від прямої дії вогню та продуктів горіння.

  Глина  – це чудовий медіум. Її м’яка субстанція активізує тактильні відчуття, пробуджує почуття радості. Робота з глиною це також відродження національних, культурних скарбів та передача їх наступним поколінням. В якості матеріалу для терапевтичної роботи глина має відразу кілька переваг. По-перше, діти здатні сприймати глину із закритими очима. По-друге, робота з глиною не вимагає якихось спеціальних умов. По-третє, глина, як матеріал містить масу можливостей для роботи. Вона м’яка і податлива, добре розм’якшується водою. Її можна формувати руками, її можна збивати, кидати, заважати, розбивати знову і знову, вона буде підкорюватися. Вона чутливо реагує, змінюється і незважаючи на це все ж не руйнується, вона залишається глиною.