Образотворче мистецтво – є одним із видів арт-терапії. Воно дозволяє дитині відчути і зрозуміти саму себе, виявити думку і почуття, звільнитися від конфліктів, вільно висвітлювати свої мрії та сподівання.
Малювання є :
- ефективним реабілітаційним засобом для корекції та розвитку координації рухів дітей із функціональними обмеженнями рухового апарату,
- фантазії та мислення розумово відсталих дітей,
- формує та розвиває сенсорно-моторну координацію,
- зорові образи,
- просторові уявлення,
- координує конкретно-образне мислення,
- допомагає оволодінню формами.
На заняттях з образотворчої діяльності діти створюють не лише прості дитячі поробки, а й закінчені вироби, , які можна використовувати: дарувати друзям, прикрашати домівку. Це суттєво і для дітей і для батьків. А найголовніше в наших заняттях є те, що, створюючи щось своїми руками, дитина зміцнює свій звязок із світом, а виріб, створений дитиною, несе відбиток її особистості, в той же час, існує окремо від неї. Образотворча діяльність вводить дитину в сферу мистецтв, надає великі можливості приймати участь у виставках, конкурсах та ярмарках.
Малювання надає великі можливості, як для вирішення загально-терапевтичних завдань, так і для досягнення конкретних-корекційних цілей, а саме:
- засвоєння дитиною нової для неї образотворчої техніки;
- вміння взаємодіяти з іншими дітьми;
- вирішення емоційно-вольових проблем;
- здатність виконувати свою частину роботи.
Заняття з образотворчої діяльності проходять за спеціально розробленою програмою навчання, в якій прослідковується вирішення тієї чи іншої корекційної задачі. Тому на кожному занятті з образотворчої діяльності враховуються настрої та інтереси самої дитини. Тривалість реабілітаційних занять від 20 до 30 хвилин.
Отже, малювання є соціальною технікою збалансованості внутрішнього стану фізичних, психічних та емоційних якостей в розвитку дитини.
Значних результатів в малюванні досягли Д.Безкоста, Ю.Смольнікова, М.Головач, Я.Поплавська, які неодноразово приймали участь у міських, обласних та Всеукраїнських виставках та здобули призові місця.
Дивовижна техніка малювання – краплетерапія
У Сумському обласному центрі комплексної реабілітації для дітей та осіб з інвалідністю на заняттях з образотворчого мистецтва діти створюють малюнки за допомогою незвичайної техніки малювання-краплетерапією.
Краплетерапія – створення малюнку за допомогою крапок.
Чим же корисна краплетерапія в реабілітації?
По-перше, робота з різними кольорами привертає увагу дитини, робить заняття яскравим і цікавим. Малювати потрібно точно й акуратно, тому діти вчаться концентрації уваги та їх рухи стають все більш координованими.
По-друге, краплетерапія дозволяє дітям розвивати дрібну моторику рук, зорово-рухову координацію. Розвинені пальчики зможуть правильно і зручно тримати олівець і виконувати різні завдання: малювати прямі лінії при копіюванні геометричних фігур і друкованих літер, вирізати ножицями необхідний контур.
По-третє, заняття за допомогою краплетерапії можна використовувати в якості арт-терапевтичної техніки. Вони сприяють вираженню дитиною своїх проблем і переживань. Адже дуже часто дитина не може визначити словами, що вона зараз відчуває і, як наслідок, не може знайти вихід зі складної ситуації. Дитині набагато легше проявити себе, описати свою проблему будь-яким видом художньої творчості, ніж словами.
По-четверте, краплетерапія – гарний, але не традиційний спосіб самовираження і підняття самооцінки творчо обдарованих дітей.
По-п’яте, краплетерапія розвиває у дитини творчу уяву, фантазію.
Результатом роботи за методикою «Краплетерапія» спостерігається позитивна динаміка у розвитку дітей, підвищується самооцінка, вони стають уважнішими, а їх рухи скоординованішими. Крім того, діти вчаться бачити красу в кожній кольоровій краплині. І як із однієї маленької краплинки народжується справжній шедевр.