Пісочна анімація

Формування в дитини художньо-естетичного смаку та розкриття творчих здібностей є невід’ємними складовими розвитку гармонійної особистості. На даний час, з цією метою використовується безліч видів та технік арт-терапії. Однією з них є пісочна анімація або малювання піском на столі із підсвіткою. Такі столи можуть використовуватися для створення графічних малюнків та анімаційних сюжетів, а також з розвивальною та терапевтичною метою.

         Пісок – це природній матеріал, що має унікальну властивість знімати нервове напруження, розслабляти та заспокоювати. Взаємодія з піском стабілізує емоційний стан дитини, спонукає до діяльності та гри. Малювання піском дає ще більше можливостей для розвитку дитини, в процесі реабілітації дітей з особливостями в розвитку. На заняттях з пісочної анімації розвивається дрібна моторика та пластика, оскільки діти малюють пальцями по поверхні столу та набирають пісок долонями чи пучками пальців (так званий  пінцетний захват). Також малювання стимулює розвиток зоро-рухової координації, адже дитина повинна зобразити те, що вона хоче або бачить на зображенні зразку. Окрім цього, розвиваються сенсорні відчуття, взаємодія між півкулями головного мозку, увага, пам’ять, просторові уявлення, відбувається розкриття творчого потенціалу дитини. Окремо слід зазначити про вплив пісочної анімації на формування позитивного мислення та поліпшення психо-емоційного стану, що надзвичайно важливо у роботі саме з дітьми з інвалідністю.

У КУ СОР Сумському обласному центрі комплексної реабілітації для дітей та осіб з інвалідністю пісочна анімація, як частина реабілітаційного процесу, впроваджена з 2015 року.

Метод пісочної анімації використовується для дітей у яких:

  • -труднощі в розвитку комунікативних навичок та емпатії;
  • -емоційні труднощі;
  • – синдром дефіциту уваги та гіперактивність;
  • – різні форми порушення поведінки;
  • – підвищена тривожність;
  • – дитячі страхи, неврози;
  • – труднощі в адаптації;
  • – затримка психічного розвитку;
  • – порушення рухових функцій;
  • – для психокорекції та профілактики замкнутості, тривожності, низької самооцінки та оптимізації психічного розвитку.

Програма занять враховує всі сторони розвитку дитини: інтелектуальну, фізичну, емоційну та соціальну.

Мета занять може бути наступна:

  • -навчальна (навчання, власне, малюванню);
  • -розвивальна (розвиток дрібної моторики, зоро-рухової координації, просторових уявлень, творчого мислення та інші);
  • -психологічна (налагодження контакту, поліпшення психоемоційного стану, підвищення самооцінки);
  • -логопедична (як допоміжний засіб, стимулювання до комунікації);
  • -розважальна.

Заняття проводяться як в індивідуальній, так і у груповій формі, тривалістю до тридцяти хвилин. Кожне заняття складається з розминки, основної частини та завершувальної частини. Під час розминки, використовуються вправи, спрямовані на ознайомлення з піском, розвиток дрібної моторики, налагодження контакту та настрою на подальшу роботу, також можуть використовуватися графомоторні  вправи, які розвивають пластику, координацію та сприяють підготовці руки до письма. Під час основної частини відбувається, власне, малювання композиції за зразком, за наслідуванням педагога або самостійно.

Малювання піском на світловому столі зарекомендувало себе як досить дієвий напрям у реабілітації дітей з особливостями у розвитку. Маючи широкі розвивальні та терапевтичні можливості, пісочна анімація стає важливою складовою реабілітаційного процесу.