ПРОТЯГОМ 2024 РОКУ ПЕДАГОГИ ПРАЦЮВАЛИ ТВОРЧО, НАПОЛЕГЛИВО, ЕФЕКТИВНО ТА РЕЗУЛЬТАТИВНО
МЕТОДИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ є одним з ведучих компонентів системи управління корекційного процесу та здійснення реабілітаційних послуг в умовах роботи Центру. Визначальним ресурсом здійснення реабілітаційної діяльності й умовами забезпечення її результативності є педагогічні кадри, якість роботи яких залежить від ефективності методичної діяльності.
Тому МІСІЯ МЕТОДИЧНОГО ВІДДІЛУ – сприяння комплексному розвитку реабілітаційної установи, здійснення реальної адресної допомоги педагогічним працівникам в розвитку професійної майстерності, підвищенні творчого потенціалу в умовах надання реабілітації для дітей та осіб з інвалідністю.
Методична проблема, над якою працює педагогічний колектив: «Впровадження сучасних технологій, методів та інноваційних соціально-культурних проектів у корекційно-розвивальний процес, як засіб виховання соціальної активності у дітей та осіб з інвалідністю».
Завдання науково-методичної роботи направлені на створення умов для пошуку, активної творчої роботи педагогів та передбачають здійснення:
– аналізу матеріалів з організації інноваційної діяльності;
– аналізу ефективного педагогічного досвіду, його розповсюдження та розробку рекомендацій щодо реалізацію корекційної роботи в умовах Центру;
– оцінки педагогічних знахідок педагогів, навчально-методичних посібників, довідників, статей.
Інноваційна діяльність здійснюється як в управлінні, так і в організації реабілітаційного процесу. Педагогічні інновації направлені на рішення таких актуальних проблем: створення умов для колективної творчості педагогів, впровадження ефективних технологій і методик в процес реабілітації, створення цілісної реабілітаційної системи роботи з дітьми, організацію корекційно-розвиваючих занять та апробацію дидактичних розробок.
З метою активізації та розвитку творчої професійної діяльності педагогів, стимулювання цілеспрямованого підвищення професійного рівня педагогічних працівників, їх ефективної роботи і розроблення реабілітаційних програм, спрямованих на індивідуалізацію корекційного процесу, створено на базі установи 3 методичних об’єднань:
• арт-терапевтичного напрямку;
• педагогів соціальних та практичних психологів;
• корекційно-реабілітаційного напрямку;
Робота методичних об’єднань у 2024 році спрямована на вирішення
таких завдань:
• забезпечення системного підходу у здійсненні комплексної реабілітації дітей з інвалідністю;
• використання найраціональніших методів та прийомів корекції;
• Постійне підвищення педагогічної майстерності;
• Втілення в корекційний процес інтерактивних методів та форм роботи;
• Обмін досвідом і створення умов для самоосвіти.
Членами МО постійно проводилась інформаційно-роз’яснювальна робота серед батьків (законних представників) дітей з інвалідністю, постійно надаються рекомендації щодо ефективності реабілітації в домашніх умовах. Здійснюючи пошук найбільш досконалих, ефективних технік та методик реабілітації та поширюючи досвід роботи Центру, члени методичних об’єднань є учасниками «круглих столів», конференцій, майстер-класів.
Організація та зміст діяльності МО здійснювалась відповідно до планування роботи на поточний рік. Всі засідання, що проходили протягом року, включали в себе теоретичні та практичні частини. Методичним об’єднанням створювались оптимальні умови для активізації творчої діяльності педагогів. Їм надавалась можливість поділитись своїми надбаннями з колегами, вони готували доповіді, повідомлення з актуальних питань різних методик, знайомились з новинками літератури, іграми, посібниками, проводили відкриті заняття та святкові заходи. Різноманітність форм організації МО дозволили активізувати ступінь вмотивованості педагогів до постійного професійного зростання та розвитку. Найбільш ефективним стало використання форми роботи МО – цикл засідань по одній темі, що сприяло вдосконаленню теоретичних знань і практичних умінь у професійній діяльності.
У 2024 році члени методичних об’єднань підвищували свою педагогічну майстерність, самоосвіту. Педагогічна освіта здійснювалась різнобічно, включаючи проходження курсів підвищення кваліфікації, систематичне вивчення методичної, педагогічної та психологічної літератури, публікацій у періодичних виданнях. Час проведення вимушеного карантину сприяв творчому зростанню педагогів, опрацюванню методичних матеріалів та отриманню знань на навчальних платформах «Всеосвіта», «На урок», «EdEra», які повністю або частково орієнтовані на освітній та реабілітаційний процеси. Дані інтернет-ресурси дозволили педагогам знаходити пізнавальні та цікаві ігри, необхідні дидактичні матеріали, брати участь в онлайн-вебінарах.
6 педагогічних працівників пройшли підвищення кваліфікації у онлайн-режимі на платформі Teams за темою «Особливості розвитку навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивної освіти», згідно з вимогами статей 18, 59, 27, 34, 39 та розділом IV «Стандарти освіти, освітні програми, кваліфікації та документи про освіту» Закону України «Про освіту», статті 60 Закону України «Про вищу освіту», статті 122 Кодексу законів про працю України. Участь взяли 27 педагогічних працівників, результат участі – сертифікат, що засвідчує відповідність у кількості 30 академічних годин.
Реабілітація – це оптимальна реалізація фізичного, психологічного, інтелектуального і соціального потенціалу дитини з інвалідністю. Тому основними завданнями Центру, які вирішуються в процесі психолого-педагогічної реабілітації вважаються:
- організація комплексної реабілітації та адаптації дітей з інвалідністю;
- створення системи розвивального середовища дитини з урахуванням її особистісних та фізіологічних особливостей;
- надання індивідуально-орієнтованої педагогічної, психологічної, соціальної, допомоги дітям віком до 3-х років, які належать до групи ризику щодо отримання інвалідності;
- консультативна допомога законним представникам дитини з інвалідністю з питань її виховання та реабілітації;
- забезпечення спеціальних умов для корекційної спрямованості реабілітації;
- інтеграція дітей з інвалідністю в загальноосвітні та навчальні заклади, формування готовності до соціальної та особистісної самореалізації;
- створення та розвиток волонтерського руху щодо підтримки дітей з інвалідністю;
- подолання порушень психологічного, фізичного та сенсорного розвитку;
- надання послуг з соціального та педагогічного патронату в домашніх умовах.
Кадрове забезпечення та кваліфікаційний рівень педагогів
Протягом року Центр на достатньому рівні був забезпечений педагогічними кадрами, в установі працювало 34 педагогічних працівника. Високоякісні психолого-педагогічних послуги надавалися спеціалістами, які мають вищу освіту.
За кваліфікаційними категоріями педагогічні працівники розподілилися наступним чином: вищу кваліфікаційну категорію мають 6 (20 %) педагогів, першу кваліфікаційну категорію – 8 (22,5 %), другу кваліфікаційну категорію – 5 (15%), кваліфікаційну категорію «спеціаліст» – 17 (42,5%).
По одному педагогу мають педагогічне звання «старший вчитель», «учитель-методист», науковий ступінь «кандидата педагогічних наук».
Педагогічні працівники Центру постійно підвищують свою професійну майстерність. Так педагоги пройшли курси підвищення кваліфікації:
– Методист Бездідько Н.В., вчитель-реабілітолог Ледедь Н.Ф., асистент вчителя-дефектолога Сайко М.П., асистент вчителя-дефектолога Павлюченко Ю.Ю. пройшли курси підвищення кваліфікації у Державній реабілітаційній установі «Центр комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю «Мрія» (обсяг 72 години, сертифікат);
– на базі Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти пройшли курси вихователі соціальні (Сусіденко Т.М., Олещенко С.М., Мринський В.В.); практичні психологи: (Нечипоренко Н.В., Сущенко О.М.); логопед Прихожай Ю.В.; педагоги соціальні (Чижевська О.В., Акімова Т.В.); асистент вчителя-дефектолога (Сайко М.П.), вчитель-реабілітолог Лебедь Н.Ф. прослухала курс лекцій «Монтессорі педагогіка від народження до 6 років. Філософські основи та базові принципи». (75 годин).
На виконання вимог статей 18,59, статей 27,39 Розділу ХІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про освіту», статті 60 Закону України «Про вищу освіту», статті 122 Кодексу законів про працю України протягом року для педагогічних працівників Центру педагоги Центру пройшли онлайн курси підвищення кваліфікації (30 балів) за загально визначеними темами: «Педагогічна підтримка дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі»; «Сучасні підходи до надання психологічної допомоги та підтримки особистості: лайфхаки психологічного консультування, психокорекційної роботи, першої психологічної допомоги».
Здійснюючи пошук найбільш досконалих, ефективних методик реабілітації фахівці Центру постійно відвідують конференції, семінари, тренінги, майстер-класи, під час яких ними ведеться інформаційно-розיяснювальна робота про реабілітаційні послуги Центру. Так протягом звітного періоду педагогічні працівники були учасниками міжнародних конференцій, навчальних семінарів, круглих столів.
А саме:
• VIII Міжнародно науково-практична конференція «Особистість у кризових умовах та критичних ситуаціях життя» (28-30 квітня 2024 рік; участь підтверджена сертифікатом).
• IV Міжнародно науково-практична конференція «Освіта для 21 століття: виклики, проблеми, перспективи» (28 жовтня 2024 рік; участь підтверджена сертифікатом).
• VIII Міжнародно науково-практична конференція «Корекційно-реабілітаційна діяльність: стратегії розвитку у національному та світовому вимірі» (23 листопада 2024 рік; участь підтверджена сертифікатом).
В методичному кабінеті педагоги активно опрацьовували фахові періодичні видання «Дефектолог», «Психолог», «Дошкільне виховання», які дозволяли в повному обсязі знайомитися з передовим педагогічним досвідом, новими методами роботи та використовувати матеріали видань у підготовці та проведенні занять.
З науково-методичної діяльності тривала тісна співпраця Центру з Сумським державним педагогічним університетом імені А.С. Макаренка протягом 2024 року. Пройшли практику 2 студенти СумДПУ імені А.С. Макаренка за спеціальність «Спеціальна освіта. Логопедія» та 1 студентка СумДУ за спеціальністю «Соціальна робота».
За 2024 рік були організовані та проведені соціально-розважальні заходи, майстер-класи, флешмоби, челенджі.
Свята та заходи:
- соціально-виховний захід у ВЗТ «Зимові розваги»
- соціально-виховний захід у ВЗТ «Щасливий Купідон»
- олімпійські ігри у ВЗТ «Зимові розваги»
- Соціальний захід «Свято Івана Купала».
- Благодійна акція для ЗСУ, конкурс малюнку «Україна мирна країна
- вітання вихованців Центру та законних представників зі Святим Миколаєм
- Соціальний захід до Дня Захисту Дітей
- Благодійна акція для ЗСУ, конкурс малюнку
- участь у Міжнародній ініціативі «Діти України за МИР»
Тренінги:
- Психологічний тренінг 03.11.2024 психологічний тренінг «Наші емоції»
- Психологічний тренінг для законних представників «Нейрографіка»
- Психологічний тренінг «Метафоричні карти»
- Психологічний тренінг для законних представників «На шляху до взаємодії»
- Психологічний тренінг для законних представників «Формування стресостійкості під час воєнних дій»
- Психологічний тренінг для законних представників з розпису пряників «Україна в серці кожного»
- Психологічний тренінг для законних представників «Твій світ починається з тебе»
- Психологічний тренінг для законних представників «Психологічний клімат у родині»
- Пихологічний тренінг для законних представників «Емоційні стани»
- Психологічний тренінг для законних представників з розпису пряників «Кольори нашого настрою»
- Психологічний тренінг «Емоції»
Конкурси:
- Всеукраїнський конкурс «Основи кібербезпеки» (Садовий Роман)
- Конкурс малюнків «Зростаємо під сонцем України»
- Всеукраїнський конкурс «Цифрова грамотність» (Назар Єрньєй)
- Всеукраїнський конкурс «Основи кібербезпеки» (Владислав Пучков)
- Всеукраїнський конкурс «Цифрова грамотність» (Владислав Пучков)
- Онлайн-конкурс дитячих малюнків «Намалюй свою мрію»
- Онлайн-конкурс дитячих малюнків «Великодня радість»
- Конкурс малюнків та світлин до Дня Незалежності України «Що для мене Україна»
- Всеукраїнський конкурс «Цифрова грамотність»
Фотосесії:
- Новорічна фотосесія «Зимова казка»
- Фотосесії сезонні
- Фотосесії до створення буклети про діяльність центру
- Фотосесії до створення фільму до 30
Соціальні проєкти:
- Соціальний захід «Щедрівочка щедрувала».
- Соціальний захід до Міжнародного дня людей з синдромом Дауна
- Соціальний захід до Всесвітнього дня поширення інформації щодо проблем аутизму
- День відкритих дверей
- Святкування 30-річчя Центру
- Соціальний проект «Вишивана Сумщина» (учасник – Гриценко Вікторія)
- Соціальний проєкт «Руки, які підтримують»
Флешмоби:
- Флешмоб «Тут живе ЩАСТЯ»
- Флешмоб «День української хустки»
- Флешмоб до Всесвітнього дня тварин
- Флешмоб дитячої творчості «Дякую, що захищаєш»
- Флешмоб «Великдень вдома»
- Флешмоб «Україну Я люблю – вишиванку одягну»
- Флешмоб до Дня Родини «Моя сім’я»
- Флешмоб «Моя улюблена іграшка»
- Флешмоб «Пташка бажань»
- Флешмоб «Світлини на фоні природи»
Засідання:
- Засідання круглого столу «Атестація – крок до вершини успіху»
- Майстермайнд для педагогічного колективу «Атестація – крок до вершини успіху»
- Засідання «Школи молодого педагога»
Педагогічні ради:
- Педагогічна рада за темою «Впровадження сучасних технологій, методів та інноваційних соціально-культурних проектів у корекційно-розвивальний процес, як засіб виховання соціальної активності у дітей та осіб з інвалідністю».
Майстер-класи:
- Майстер-клас для законних представників, вихованців із пластилінографії до дня закоханих
- Майстер-клас з плетіння віночку для законних представників
- Майстер-клас для вихованців майстер-клас із глинотерапії до дня закоханих у ВЗТ
- майстер-клас для законних представників «кава-арт»
- майстер-клас з пісочної анімації «Зимові пейзажі»
- майстер-клас з виготовлення Різвяного вінку
- Майстер-клас з декорування пряників для законних представників
- Майстер-клас з декорування пряників (гість – Народний депутат України – Тетяна Скрипка.)
- Майстер-клас з декорування пряників для законних представників
- майстер-клас у техніці ебру « Малюнки на воді»
Лялькові вистави:
- Лялькова вистава «Рукавичка на новий лад»
Виставки:
- Виставка виробів народно-декоративного мистецтва та дитячих малюнків «Великодній передзвін»
- Виставка робіт вихованців до Дня Незалежності України
- Виставка малюнків вихованців Центру до Міжнародного дня Миру
- Виставка до Дня Конституції України « Я маю право на…»
Фестивалі:
- Міжнародний фестиваль «Арт-Фест. Новорічна зірка»
Педагогічним колективом Центру активно проводиться методично-пошукова робота, результатом якої стали:
Методичний посібник «Візуальне навчання “крок за кроком” за програмами С. Баклі “Дивись і вчись” та “Нумікон” для дітей із загальним психічним недорозвитком», розроблена практичним психологом Нечипоренко Н.В. та вчителем-реабілітологом Савельєвою Т.Г. у 2014 році та затверджена на засіданні Методичної ради з питань реабілітації інвалідів та дітей-інвалідів при Міністерстві соціальної політики України від ______2014 № ____.
«Авторська програма з логопедичної корекції дітей із загальним недорозвиненням мовлення в умовах реабілітаційного центру», розроблена логопедом Самбур Л.І. у 2013 році та затверджена на засіданні Методичної ради з питань реабілітації інвалідів та дітей-інвалідів при Міністерстві соціальної політики України від 13.06.2014 № 1.
Методичний посібник «Особливості організації діяльності служби соціального патронату в умовах центру соціальної реабілітації дітей-інвалідів», розроблений соціальним педагогом Дяченко Н.В. та затверджений на засіданні Методичної ради з питань реабілітації інвалідів та дітей-інвалідів при Міністерстві соціальної політики України від 13.06.2014 № 1.
Методичний посібник «Арт-терапія – унікальний спосіб знайти вірний шлях реалізації у соціумі дітей з обмеженими можливостями», підготовлений педагогічним колективом Центру за ухвалою Вченої ради Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти (протокол № 10 від 30 травня 2013 р.). та затверджений на засіданні Методичної ради з питань реабілітації інвалідів та дітей-інвалідів при Міністерстві соціальної політики України від 17.12.2013 № 3.
Методичні рекомендації «Іпотерапія в реабілітації дітей-інвалідів», розроблений колективом авторів (Сущенко О.М., Рябоконь Н.О. та ін.) затверджений на засіданні Методичної ради з питань реабілітації інвалідів та дітей-інвалідів при Міністерстві соціальної політики України від 01.06.2012 № 2.
Методичні рекомендації “Використання арт-терапії у реабілітації дітей з інвалідністю“, розроблений колективом авторів (Сущенко О.М., Хабленко Н.М., Шевченко О.М.) ухваленно Вченою радою Сумського обласного інституту після дипломної педагогічної освіти № 9 від 27 вересня 2018 року.
Ці посібники внесені до бази передового педагогічного досвіду Сумського обласного інституту післядипломноі педагогічної освіти.