Соціальна реабілітація – це процес, який триває протягом усього життя людини. Однією з головних її цілей є пристосування, адаптація дітей з інвалідністю до соціальної реальності, що служить істотною умовою нормального функціонування суспільства
Соціально-педагогічна та психологічна реабілітація дітей з інвалідністю спрямована на реалізацію наступних завдань: створення системи розвивального середовища дитини з урахуванням її особистісних та фізіологічних особливостей, оптимізація процесу діагностики психофізичного стану дітей шляхом поглибленого тестування; логопедична й психологічна корекція; забезпечення спеціальних умов для корекційної спрямованості навчання, подолання порушень психологічного, фізичного та сенсорного розвитку, підвищення рівня життєвої компетентності дітей з інвалідністю; інтеграція дітейз інвалідністю в загальноосвітні та навчальні заклади, формування готовності до соціальної та особистісної самореалізації; пропаганда сімейноорієнтованого виховання дітей з вадами розвитку; розвиток волонтерського руху щодо дітей та молоді з інвалідністю; створення умов, в яких кожен вихованець повірив би у себе, свої можливості, відчув радість від досягнутого.
Соціально-педагогічна реабілітація – система заходів, спрямованих на створення і забезпечення умов для повернення дитини до активної участі у житті, відновлення її соціального статусу та здатності до самостійної суспільної і родинно-побутової діяльності шляхом соціально-середовищної орієнтації та соціально-побутової адаптації, соціального обслуговування, задоволення потреби у забезпеченні технічними та іншими засобами реабілітації, навчально-виховного характеру, які направлені на формування особистісних якостей дитини з інвалідністю, сприяння інтеграції дитини до навчальних закладів.Заходи з соціально-педагогічної реабілітації:
1. соціальні характеристики,
2. діагностика родини дитини та особи з інвалідністю та її батьків;
3. педагогічна діагностика;
4. навчання дитини з інвалідністю основним соціальним навичкам;
5. соціальна адаптація;
6. соціально-культурний та соціально-психологічний патронат;
7. педагогічна діагностика;
8. корекційно-розвиткова робота;
9. розумовий, естетичний розвиток;
10. естетичне виховання;
11. логопедична корекція;
12. інтегроване навчання.
Фахівці відділення здійснюють: педагогічну діагностику, корекційно-педагогічну роботу, логопедичну корекцію, розвиток естетичного смаку, формування життєво-необхідних навичок (спілкування, розвитку пізнавальної сфери та кругозору, формування активної життєвої позиції).
Напрямок допрофесійної орієнтації та трудової реабілітації.
Одним із структурних підрозділів Центру є відділення змішаного типу, де діти отримують реабілітаційні послуги з використанням природних факторів – іпотерапії (верхова їзда), аеротерапії, озонотерапії, геліотерапії, ландшафтотерапії, фітотерапії, водолікування, саунотерапії, а також вчаться спілкуватися з однолітками і дорослими. Велика увага приділяється допрофесійній та трудовій реабілітації дітей та осіб з інвалідністю. У відділенні організовано роботу з допрофесійної орієнтації за напрямками: «кераміка»,«кулінарія»,«сільськогосподарська праця», «ландшафтотерапія».
Програма “Нуміком”
З 2014 року у Сумському обласному центрі комплексної реабілітації дітей та осіб з інвалідністю діти мають змогу займатися за новітньою Великобританською програмою «Нумікон», що сповідує мультисенсорний підхід до математики, а структурований матеріал розроблений так, щоб стимулювати дітей до візуального сприйняття чисел і розуміння взаємин між ними, де вони практикуються формувати числа «руками і очима». Система вправ “Нумікон” сприяє розвитку тактильного дотику, образного мислення, навичок конструювання, формуванню механічного і кількісного рахунку, допомагає наочно засвоїти додавання і віднімання, а яскравий метеріал стимулює до активних дій, утримуючи увагу на завданнях.
Діти з інвалідністю складають з шаблонів різноманітні споруди і конструкції, грають в ігри, при цьому як «очі», так і «руки» допомагають зрозуміти, як різні числа співвідносяться один з одним. Крім того, в процесі таких занять формуються яскраві образи, які можуть стати допомогою для дитини, що має труднощі в засвоєнні елементарної математики.
Соціальний проект “Фото грані”
Аби привернути увагу суспільства до життя і потреб дітей з обмеженими можливостями здоров’я на базі Центру протягом 2016-2017 року реалізовується соціальний проект «Фото грані» . В рамках проекту відбулися фотовиставки, організаторами яких стали наш Центр та фотохудожник Наталія Кармазіна. Першою відбулася фотовиставка «Де живе душа твоя?!», а саме 2016 року, в якій прийняли учась сім’ї, які виховують дітей з інвалідністю. Друга фотовиставка під назвою «Єднання світів» відбулася у 2017 році, учасниками якої стали діти, які мають діагноз «Аутизм». В тому ж році відбулася третя фотовиставка під назвою: ” Квітка ранком оживає….”, в якій були задіяні вихованці Центру. У 2018 році до Дня Св.Миколая відбулася Четверта фотовиставка під назвою “Новорічне фото”. Реалізовані проекти засвідчили: реабілітація дітей з інвалідністю, психологічна допомога їхнім батькам засобами арт-терапії справді дають приголомшливі результати і позитивно впливають як на соціалізацію дітей, так і на життя громади загалом.
«Небайдужі сумчани – дітям з інвалідністю»
З метою забезпечення збору благодійних коштів для підтримки матеріально–технічної бази реабілітаційної установи, яка забезпечує комплексну реабілітацію дітей з інвалідністю та їх сімей колективом Сумського обласного центру комплексної реабілітації для дітей та осіб з інвалідністю започаткована акція «Небайдужі сумчани – дітям з інвалідністю», яка проходить за підтримки благодійних фондів, громадських організацій, студентської молоді. Згідно з Положенням дана акція проводиться в три етапи: до Великодніх свят, до Міжнародного дня захисту дітей та до Міжнародного дня інвалідів. Враховуючи рішення організаційного комітету, за зібрані благодійні кошти стало можливим придбання обладнання , матеріалів для проведення реабілітаційних заходів за допомогою арт-терапії, матеріалів за методикою М.Монтесорі.