Стаціонарне відділення тимчасового перебування для дітей з інвалідністю (далі – Відділення) забезпечує комплексну реабілітацію, включаючи фізичну, психологічну та соціальну підтримку. Воно створює умови для розвитку дітей, допомагаючи їм адаптуватися до суспільства та максимально реалізувати свій потенціал.
Відділення забезпечує:
- здійснення постійного нагляду та контролю за фізичним, соматичним та психічним станом дітей з інвалідністю;
- організацію та контроль за дотриманням законними представниками, дітьми з інвалідністю санітарно-гігієнічних заходів, Правил перебування та здійснення санітарно-просвітницької роботи, режиму роботи Відділення установи, здійснення санітарно-просвітницької роботи;
- безпечні та належні умови для тимчасового перебування дітей з інвалідністю та здійснення заходів з комплексної реабілітації;
- надання комплексу заходів, згідно з індивідуальним планом реабілітації, складеним Реабілітаційною комісією Центру;
- проведення заходів, спрямованих на максимальну інтеграцію дітей з інвалідністю в дитячі колективи дошкільних закладів та загальноосвітніх шкіл;
- організацію консультативної допомоги дітям з інвалідністю та їх законним представникам;
- навчання дітей з інвалідністю основним соціальним навичкам (самообслуговування, пересування, спілкування, автономне проживання у суспільстві);
- формування навичок самообслуговування (харчування, одягання, особиста гігієна, прибирання приміщень, спілкування, культура поведінки тощо);
- розвиток природних здібностей і обдарувань, творчого мислення дітей з інвалідністю, створення умов для харчування дітей з інвалідністю;
- підготовку (консультування) законних представників дітей з інвалідністю до продовження реабілітаційного процесу з дітьми з інвалідністю поза межами Центру;
- надання ефективної кваліфікованої, навчально-виховної допомоги та створення необхідних умов для реалізації потенційних можливостей дітей з інвалідністю;
- створення умов для зменшення та подолання фізичних та/або психічних, та/або інтелектуальних, та/або сенсорних порушень, запобігання таким порушенням, коригування порушень розвитку, формування та розвиток основних соціальних і побутових навичок;
- сприяння, при необхідності, оперативному коригуванню (за потреби) індивідуальних планів реабілітації Осіб у частині зміни обсягів, строків і черговості проведення реабілітаційних заходів.
Відділення функціонує у штатному режимі, забезпечуючи догляд протягом дня, супровід та реабілітацію дітей з інвалідністю відповідно до індивідуальних потреб, віку та стану здоров’я. Робота будується з урахуванням принципів дитиноцентризму, доступності, безбар’єрності, а також міждисциплінарної взаємодії фахівців.
Особлива увага приділяється якості міжособистісної взаємодії персоналу з вихованцями, впровадженню інноваційних методик роботи, створенню умов для максимальної участі дитини з інвалідністю у власному розвитку, а також формуванню ресурсного середовища для збереження здоров’я та добробуту кожного вихованця.
Умови перебування дітей у Відділенні організовано з максимальним урахуванням їхніх особливих потреб: триразове харчування, догляд протягом дня, контроль стану здоров’я та психологічного комфорту дітей. Окрім фізичних умов, значну увагу приділяється психоемоційному клімату у Відділенні – створено атмосферу прийняття, доброзичливості, стабільності та захищеності, що є критично важливим чинником у роботі з дітьми з інвалідністю.
Комплексна реабілітаційна діяльність у Відділенні спрямована на розвиток, підтримку та покращення фізичного, психоемоційного і когнітивного стану дітей з інвалідністю. Усі заходи проводяться у межах індивідуальних програм реабілітації, складених з урахуванням особливостей розвитку, віку, типу порушень та потреб кожної дитини.
Основні напрямки роботи Відділення:
- психолого-педагогічна реабілітація: заняття спрямовані на розвиток когнітивної сфери, формування навичок саморегуляції, зниження тривожності, розвиток мовлення. Особлива увага приділяється формуванню позитивного емоційного стану, підвищенню самооцінки та створенню умов для самовираження дітей;
- соціальна реабілітація: вихованці залучаються до спільної діяльності в групах, розвивають навички самообслуговування, комунікації, взаємодії з однолітками та дорослими. У процесі використовуються елементи соціально-побутового орієнтування, моделювання життєвих ситуацій, рольові ігри, тематичні заняття з елементами казкотерапії, ігротерапії.
Організація змістовного дозвілля та підтримка процесів соціалізації дітей з інвалідністю залишаються одним із ключових напрямів роботи Відділення.
Значна частина дозвіллєвих активностей інтегрована в загальний реабілітаційний процес, що дозволяє досягти цілісного розвитку дитини – поєднання гри, творчості, спілкування та навчання в одному середовищі. Особлива увага приділяється залученню кожної дитини, незалежно від рівня її функціональних можливостей.
Робота з родинами
Успішна реабілітація дитини з інвалідністю неможлива без тісної співпраці з її сім’єю. Саме тому одним із пріоритетних напрямів роботи Відділення є системна, цілеспрямована робота із законними представниками вихованців. Вони залучаються у процес з моменту оформлення дитини у Відділення: з ними проводяться вступні бесіди, заповнюються анкети, обговорюються очікування, фахівці знайомляться з особливостями дитини, її попереднім досвідом та родинним оточенням. Цей етап дозволяє побудувати індивідуальну траєкторію супроводу та реабілітації дитини.
Основними формами взаємодії є:
- індивідуальні консультації;
- психоедукаційна підтримка;
- залучення до дозвіллєвих заходів.
Уся робота з родинами побудована на принципах партнерства, конфіденційності, індивідуального підходу та безоцінного ставлення. Регулярно надаються письмові або усні звіти про динаміку дитини, проводяться супровідні консультації та обговорення тактики подальшої підтримки після завершення перебування у Відділенні.